Pia Pakarinen on töissä Helsingille ja helsinkiläisille.

Tuntijakouudistuksen torppauksessa taisi mennä lapsikin pesuveden mukana

Perusopetuksen tuntijaon remontissa jäätiin loppujen lopuksi täysin kalkkiviivoille. Harmillista, sillä esitystä valmisteltiin pitkään ja vielä viilailtiin lisää saadun palautteen perusteella. Suunta oli ehdottomasti oikea.

Itsekin näin tosin alkuperäisessä ehdotuksessa muutamia ongelmia, kuten tiettyjen taito- ja taideaineiden määrän vähenemisen. Kieltenopetuksen varhentaminen olisi edellyttänyt lisätunteja ensimmäisiin oppimisvuosiin. Nämä asiat olisivat kuitenkin olleet ratkaistavissa.  Kun muutokset tuntuivat kepulaisista liian suurilta, samalla taisi mennä lapsi pesuveden mukana. Ehdotuksessa oli paljon hyvää: etenkin liikuntatuntien lisäämistä on toivottu jo pitkään. Maailma muuttuu, ja koulun pitäisi muuttua siinä mukana.

Lapset, jotka aloittavat koulupolkunsa syksyllä 2011, tulevat työelämään 2020- ja 2030 -lukujen taitteessa ja poistuvat työelämästä 2070-luvulla. Mitä taitoja he tarvitsevat elämässään? Missä ammateissa he elämänsä aikana toimivat? Kukaan ei pysty ennustamaan tarkasti. Olennainen kysymys on: millä taidoilla elämässä pärjää? Täsmätiedon sijasta koulusta pitäisi saada valmiudet hakea tietoa, oppia oppimaan, suodattamaan ja analysoimaan tietoa kriittisesti. Tuntijakoesityksessä mukana ollut draama tai joka tapauksessa ilmaisutaitojen opiskelemisen vahvistaminen olisi ollut suomalaisoppilaille ehdottomasti tarpeen. Osaaminen on kyettävä ilmaisemaan ääneen, ja siinä emme ole vahvoilla.

Viimeisimmissä Pisa-tuloksissa olimme edelleen kärkisijoilla, eikä putoaminen aivan terävimmästä kärjestä anna aihetta kieriä tervassa ja höyhenissä. Ministeri Virkkunen kiinnitti kuitenkin perustellusti huomiota siihen, että vaikka Suomen koulujen väliset erot oppimistuloksissa ovat edelleen OECD-maiden pienimmät – joka on ollut aina Suomen ehdoton vahvuus – ne ovat hiukan kasvaneet. Tuntijakoehdotuksessa tarjottiin tähän lääkkeeksi esimerkiksi koulujen vähimmäistuntimäärän nostamista neljällä vuosiviikkotunnilla (siihen tuntimäärään, joka Helsingissä jo nyt tarjotaan) ja kieliohjelman laajentamista (tämäkin asia on jo nyt kunnossa Helsingissä, mutta ongelma muualla).

Hylkäämisen syyksi ilmoitettiin rahan puute. Helsingissä tarjotaan toki edelleen Helsingin tasoa, mutta joissain kunnissa opetetaan jatkossakin vähemmän. Ilman muuta tason nostaminen olisi maksanut ja säästöjä tarvitaan, mutta tässä taidettiin tehdä lyhytnäköisiä säästöjä. Koulutus on Suomen ehdoton valtti kovassa kansainvälisessä kilpailussa.

Seuraavalla hallituskaudella pohditaan taas samaa asiaa. Toivottavasti silloin löytyy valmiutta satsata tulevaisuuteen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Yliopisto-"uudistus", joka tehtiin kokoomuslaisten johdolla tulee osoittautumaan täydelliseksi epäonnistumiseksi.

Peruskoulu-"uudistus" torpattiin Suomen tulevaksi onneksi. Esimerkiksi äidinkielen aseman heikentäminen olisi ollut tuhoisaa.

Jukka-Pekka Vasara

Suunta oli joka tapauksessa väärä koska pakkoruotsia ei esitetty poistettavaksi eikä matematiikan opetukseen lisää tunteja.

Käyttäjän pia1 kuva
Pia Pakarinen

Äidinkielen tärkeydestä olen samaa mieltä, mutta sitä olisi toisaalta tukenut draama, jossa olisi harjoiteltu ilmaisutaitoa.

Ruotsin opetus askarruttaa minuakin. Se on helppo kieli, joka kielipäätä omaavan kannattaa ilman muuta ottaa kielivalikoimaan, oli se pakollista tai ei. Jos taas kyky omaksua kieliä on heikko, tuntuu hullulta panostaa juuri ruotsin kieleen, varsinkin itärajan tuntumassa.

Matematiikan osuutta olisi myös voitu vahvistaa, mutta aina on edessä se ongelma, mistä voitaisiin vähentää.

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard

Ruotsin tilalle draama olisi ollut lasten etujen mukaista, politikointi lasten kustannuksella on moraalitonta!

Liikuntaa uskonnon tilalle. Uskontojen opetus osaksi historiaa tai yhteiskuntaoppia. Medialukutaito ei olisi pahitteeksi kriittisen ajattelun kehittäjänä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset