Pia Pakarinen on töissä Helsingille ja helsinkiläisille.

Home, not so sweet home

Hesari käsitteli tänään Helsingin koulujen sisäilmaongelmia ja peruskorjaussuunnitelmia. Kanssani käyty keskustelu oli uutisessa tiivistetty muutamaan virkkeeseen, joita haluan tässä vielä jatkaa, koska alkuperäisessä keskustelussa valotin ongelmaa hieman monisyisemmin.

 

Kuten kyseisessä jutussa totesin, ongelma ei ole korjattavissa pelkästään rahalla. Muutamana viime vuonna rahaa on itse asiassa käytetty Helsingissä peruskorjauksiin aika runsaasti. Ensi vuodeksikin on luvassa 49 miljoonaa euroa, ja seuraaville kahdelle vuodelle 50-60 miljoonaa euroa. Tämän summan lisääminen ei yksin auttaisi, koska pullonkaulana on peruskorjausten suunnittelu ja toteuttaminen. Lähes jokaisessa opetuslautakunnan kokouksessa hyväksytään hankesuunnitelma tai toinenkin, mutta lista on niin pitkä, ettei se hevin lyhene.

 

Tarkoituksenani ei ollut valitella uutisessa tilojen vähyyttä, vaan VÄISTÖtilojen vähyyttä. Normaalit peruskorjaukset pyritään tekemään koulujen kesälomien aikana, mutta isot peruskorjaukset kestävät väistämättä pidempään, jolloin tarvitaan väistötiloja. Hitaimmin työt edistyvät, jos paikalle joudutaan hankkimaan parakkeja, koska siihen kuluu yleensä kaiken kaikkiaan (viemärityöt ym.) noin 9 kk. Kaupunki on pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan vuokraamaan myös valmista tilaa, mutta sitä ei ole hyvin saatavilla. Vastikään vuokrattiin Oulunkylästä entinen Sihteeriopisto ammatillisen koulutuksen väistötilaksi ja Pengerkadulta 10 vuodeksi tilat, joihin siirtyy vuoron perään useampi lukio niiden rakennusten peruskorjausten ajaksi.

 

Masentavinta kaikessa on ollut se, että Helsingissä yksi aivan uusikin koulurakennus on homehtunut. Tapahtunutta on analysoitu, ja syynä ovat olleet moninaiset rakennusaikaiset virheet, valvonnan puuttuminen, luokattoman huono käyttöönottosiivous ja käyttövirheetkin. Tein valtuustossa hyväksytyn toivomusponnen siitä, että homekorjausten ja niihin liittyvien hyvien toimintatapojen suunnitteluun allokoitaisiin Tilakeskuksessa yksi virkamies, jolle asia kuuluisi täysipäiväisesti. Edes yksi, mielellään enemmänkin. Valvontaa on tehostettava, ja kyseenalaistan kaupungin rakentamisessa liian pitkien alihankintaketjutusten käytön, koska vaikuttaa siltä, että silloin kukaan ei kanna vastuuta.

 

Olen pohtinut myös sitä, mitä pitäisi tehdä kouluisäntäjärjestelyille. Kouluisännät ovat nykyisin Palmian alaisuudessa. Olisin halukas pohtimaan heidän palauttamistaan takaisin koulujen henkilöstöön, suoraan rehtorien alaisuuteen. Olisi tärkeää, että heidät koulutettaisiin pitämään huolta koulurakennuksista ja seuraamaan niiden tilaa. Esim. ilmastoinnin säädöt ovat monimutkaisia. Kouluisäntien vaihtuvuus on ollut joillain kouluilla liian suurta. Tuttujen aikuisten läsnäolo on tärkeää myös oppilaiden kannalta.

 

Koulujen sisäilmaongelmat ovat ilman muuta ikävin ja surullisin ongelma opetustoimessa – niin Helsingissä kuin muuallakin Suomessa – tällä hetkellä, ja pidän niiden korjaamista yhtenä lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä, joihin pitää löytyä riittävästi rahaa, vaikka sekään ei ole tarpeeksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Sakari Behm

Homekoulun tai muun homeisenrakennuksen paras ratkaisu on rysäyttää sen maaantasalle, mitä pikemmin sen parempi.

Matti Kopra

Miksi yleisten töiden lautakunnan puheenjohtaja tai terveyslautakunnan pj eivät kerro homekouluista?
Olen ymmärtänyt, että opetuslautakunnan pj käsittelee vähemmän, tai on suoranaisesti vähemmän vastuussa homeasioita?
Luulisi opetuslautakunnan ja itse asiassa koko kouluhenkilöstön olevan vain käyttäjiä, jotka ovat oikeutettuja laadukkaaseen ja korkeatasoiseen työsuojeluun sekä sisäilmaan?
Miksi pata ei soimaa kattilaa?

Käyttäjän pia1 kuva
Pia Pakarinen

Helsingin kaupungin kaikki kiinteistöt "omistaa" itse asiassa kiinteistölautakunnan alainen Tilakeskus, ja opetusvirasto on kouluissa ikään kuin vuokralaisena. Tilakeskus on ollut olemassa vasta muutaman vuoden, joten tilat ovat kyllä joutuneet kuntoon jo sinä aikana, kun ne olivat opetusviraston itsensä hoidettavina. Ajatuksena oli se, että rakennusten hoitoon liittyvä osaaminen on keskitettynä yhteen yksikköön. Tämä on nyt hyvä sauma näyttää tämän ajatuksen toimivuus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset