Pia Pakarinen on töissä Helsingille ja helsinkiläisille.

Helsingin kuntapolitiikan viikko 36

  • Kuluneen viikon kohokohta oli AmosRex -taidemuseon avautuminen.
    Kuluneen viikon kohokohta oli AmosRex -taidemuseon avautuminen.

Kuntapolitiikassa on luvassa kevyempi viikko, sillä sekä kaupunginhallituksella että kaupunginvaltuustolla on väliviikko. Kaupunkiympäristölautakunnassa jatketaan Östersundomin yhteisen yleiskaavan tarkistetun kaavaehdotuksen käsittelyä.

 

Tiistai 4.9. 

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Kaupunkiympäristölautakunta

 

Torstai 6.9.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Sosiaali- ja terveysjaosto

 

Kaupunkiympäristölautakunnassa jatketaan Östersundomin yhteisen yleiskaavan tarkistetun kaavaehdotuksen käsittelyä. Östersundomin yhteinen yleiskaava avaa pääkaupunkiseudulle uuden laajentumissuunnan itään. Kaava mahdollistaa asuntojen rakentamisen n. 80 000–100 000 uudelle asukkaalle ja n. 15 000–40 000 uutta työpaikkaa kaava-alueella. Samalla kaava osoittaa mittavia alueita virkistykseen, ulkoiluun ja luonnonsuojeluun. Kaava perustuu tehokkaaseen joukkoliikennejärjestelmään, jonka rungon muodostaa itämetron jatkaminen Mellunmäestä Sipoon Majvikiin. Kaavan toteuttaminen edellyttää metroyhteyden sitovaa toteuttamispäätöstä.  

 

Lautakunta merkitsee myös tiedoksi pyöräväylien priorisoidun talvihoidon loppuraportin. Syksyllä 2015 käynnistettiin tehostetun talvihoidon kokeilu pyöräväylillä. Kokeilun tuloksena paras menetelmä pyöräväylien laadukkaaseen talvihoitoon ja talvipyöräilyn edistämiseen talvihoidon keinoin on harjasuolaus.

 

Vuorikummuntiellä Konalassa tarkistetaan asemakaavan muutosehdotusta. Asemakaavan muutos koskee asuinkerrostalojen korttelialuetta, joka sijaitsee Konalantien ja Vähäntuvantien risteyksen kaakkoispuolella. Kaavaratkaisu mahdollistaa kahden uuden kuusi- ja seitsemänkerroksisen asuinkerrostalon rakentamisen. Nykyiset asuinkerrostalot säilyvät ennallaan. Asukasmäärän lisäys on arviolta 140 asukasta

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kannataisiinko tuossa yhteydessä myös pohtia sitä, miksi Skanska ilmoittaa, että Harkimon luomaa alueen asuntoprojektia uhkaa konkurssi?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Kaavan toteuttaminen edellyttää metroyhteyden sitovaa toteuttamispäätöstä."

"Kaava" lienee taas se, että kallis metro pitää rakentaa valtion tuella eikä vaihtoehtoja saa selvittää jälki- saati etukäteen.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Systeemi toki tunnetaan Helsingin seudulla.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Miksi ei rakenneta kevytraitiotietä Östersundomiin asti halvempana vaihtoehtona?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tarkoitin siis pikaraitiotietä, joka kaupungin omienkin tietojen mukaan on metroa halvempi.
https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/esitteet/esi...

Metrinen raideleveys mahdollistaa vaikkapa 120 kilometrinkin tuntinopeuden, joten aikasäästöä olisi saatavissa heti, jos reitti linjataan Itäväylän viertä pitkin eikä jouduta kiertämään metrolla kahdeksaakymppiä Mellunmäen kautta. Lisäksi pikaraitiotiellä voisi olla useampia haaroja Östersundomissa.
http://www.tautonline.com/gauging-opinion/

Kruunusilloillekin saataisiin lisää raideliikennettä tekemällä yhteys Itäkeskuksesta Laajasalon raitiotiehen, jolloin Östersundomistakin olisi suora yhteys Helsingin keskustaan asti.
https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/kruunusillat-fi
https://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset